LT EN RU
Naujienos

Europos pramonininkai ragina užtikrinti verslo atsigavimą ir siūlo peržiūrėti Mobilumo paketą

2020 balandžio 30

Europos Sąjungos (ES) šalių pramoninkus vienijančios nacionalinės organizacijos, tarp jų ir Lietuvos pramonininkų konfederacija (LPK), parengė bendrą pareiškimą, kuriuo raginama peržiūrėti Mobilumo paketo nuostatas, siekiant užtikrinti pramonės, transporto ir logistikos sektorių tvarų atsigavimą po COVID-19 pandemijos.

Bendrą dešimties ES valstybių – Vokietijos, Lenkijos, Lietuvos, Latvijos, Estijos, Bulgarijos, Rumunijos, Vengrijos, Kipro ir Maltos – verslo organizacijų pareiškimą Europos Parlamento Transporto komiteto (TRAN) nariams perdavė Vokietijos pramonės konfederacija BDI.

Minėtų šalių pramonės lyderiai pabrėžia transporto ir logistikos sektoriaus strateginę reikšmę visai ES pramonei bei tiekimo grandinėms.

„Apgailestaudami pažymime, kad nepaisant precedento neturinčios pandemijos padarinių, kurios poveikis šiandien yra sunkiai prognozuojamas, Europos Parlamentas tęsia judumo paketo teisėkūros procesą, skubindamas antrojo skaitymo procedūrą“,– rašoma Europos pramonininkų pareiškime.

ES Taryba šių metų balandžio pradžioje patvirtino prieštaringai vertinamo krovininio kelių transporto sektoriaus veiklą reglamentuojančio Mobilumo paketo nuostatas, nepaisant 9 ES valstybių narių prieštaravimo. Balandžio 28 d. prasidėjo antrojo skaitymo procedūra Europos Parlamento Transporto komitete, kuriai numatyti 2-3 mėnesiai, tačiau komiteto vadovybė yra suinteresuota užbaigti procedūrą kaip galima greičiau.

Europos verslo atstovų vertinimu, Mobilumo paketo pasiūlymas dėl įpareigojimo reguliariai grąžinti sunkvežimius į įsisteigimo šalį  padarys didelę žalą ES bendrajai rinkai ir taps rimta kliūtimi pasiekti ambicingus ES klimato kaitos tikslus pagal Europos žaliąjį susitarimą.

Transporto ir logistikos sektorius, nepaisydamas susiklosčiusios sudėtingos ekonominės padėties, užtikrina nenutrūkstamą būtiniausių prekių – vaistų, medicininės įrangos ir maisto – tiekimą europiečiams.

Pramonininkai atkreipia dėmesį, kad įgyvendinant kai kurias Mobilumo paketo nuostatas, verslas patirs suvaržymų, todėl kyla pagrįstų nuogąstavimų ir rizikų, kad po krizės atsigaunantis transporto ir logistikos sektorius negalės tinkamai funkcionuoti ir užtikrinti Europos pramonei reikiamus logistinius pajėgumus.

Be to, įvesti suvaržymai transporto sektoriui pakenks bendrai ES rinkai, kadangi Bendrijos periferijoje esančioms įmonėms, įskaitant ir salų regionus, bus apribota prieiga prie pramonės centrų Vakarų Europoje. ES bendrajai rinkai bus padaryta didelė žala ir pažeisti fundamentalūs laisvo prekių ir paslaugų judėjimo ES principai.

„Mobilumo paketas – vienas iš sunkiausių vidaus rinkos ir transporto ES teisėkūros klausimų. Lietuvos pramonininkų konfederacija aktyviai dalyvauja šių klausimų svarstyme. Susitikimuose su EK pareigūnais nuolat pabrėžiame, kad tai yra vienas labiausiai kontraversiškų teisėkūros procesų, grasinantis esminiams ES principams – vidaus rinkai, Žaliajam kursui. Jis turės neigiamą poveikį ES konkurencingumui, o taip pat ir Lietuvos ekonomikai – apie tai byloja dvišaliai kai kurių ES valstybių susitarimai su trečiosiomis šalimis, kurioms netaikomi Mobilumo paketo reikalavimai. Pavyzdžiui, nuo 2016 metų išduotų leidimų gabenti krovinius Rusijos vežėjams skaičius Prancūzijoje ir Belgijoje išaugo iki 45 proc. Tokie susitarimai sukuria nelygias konkurencines sąlygas ES vidaus rinkoje dirbantiems naujųjų ES šalių, tokių kaip Lietuvos, vežėjams. Tikimės, kad tai netaps dviejų greičių Europos kūrimo pradžia“, – pabrėžia LPK prezidentas Robertas Dargis.

Europos Parlamento TRAN nariai raginami neignoruoti precedento neturinčių aplinkybių ir atsakingai įvertinti priverstinio vilkiko grąžinimo ir kitas prieštaringas Mobilumo paketo nuostatas, kurios privalo būti nuoseklios, teisiškai pagrįstos, neprieštaraujančios aplinkosauginiams tikslams ir netrukdančios ekonomikai atsigauti.

Mobilumo paketo nuostatos turi būti kruopščiai įvertintos, kad po COVID-19 pandemijos atsigavimo procesas  ir perėjimas prie tvaraus judumo bei ekonomikos augimo visose Europos šalyse būtų subalansuotas, rašoma Europos pramonininkų pareiškime.

Mobilumo paketo pataisas suinteresuotos šalys gali teikti iki gegužės 12 d., birželio 8 d. planuojamas balsavimas TRAN komitete, o liepą – galutinis balsavimas EP plenariniame posėdyje.