LT EN RU
Naujienos

Lietuvos įmonių konkurencingumas Europos kontekste

2013 balandžio 26
Tarptautinės tyrimų agentūros Reuters EcoWin duomenimis, krizės laikotarpiu (2008-2009 m.), Lietuvos konkurencingumas smuko 15 proc. Volvo nuotr.

Konkurencingumas – tai įmonių gebėjimas, atsižvelgiant į specifines šalies sąlygas, mobilizuoti ir efektyviai dirbti su gamybiniais ištekliais „Danske bank” vyresnioji analitikė Baltijos šalims Violeta Klyvienė išanalizavo ir pristatė Lietuvos įmonių konkurencingumo gaires Europos kontekste.

Tarptautinės tyrimų agentūros Reuters EcoWin duomenimis, krizės laikotarpiu (2008-2009 m.), Lietuvos įmonių konkurencingumas smuko 15 proc.  Tai lėmė dar iki krizės rinkoje vyravusi situacija, kuomet  darbo užmokesčio augimas ženkliai viršijo našumo augimą,  o darbo kaštų augimas, valiutos vertės kilimas jau tada  rodė potencialias konkurencingumo praradimo grėsmes. Tarptautinių analitikų teigimu, Lietuvos įmonės neišnaudoja savo galimybių inovacijų diegimo srityje, o tai mažina jų konkurencingumą tarptautiniame kontekste.

Italijoje buvo atliktas įmonių tyrimas, kuris atskleidė, kad vienas iš inovatyvių sprendimų stabdžių įmonėse gali būti verslo kultūra. Dauguma įmonių Europoje ir Lietuvoje pradėjo veiklą kaip šeimyninis verslas ir situacija tampa problematiška, kai valdymas koncentruojamas „šeimos“ rankose. Tokios įmonės yra  nelanksčios ir linkusios išlaikyti visišką kontrolę, todėl sunkiai įsileidžia investuotojus, kurie gali atnešti esminių permainų įmonės veikloje. Anot V. Klyvienės, investuotojo atėjimas – esminis kultūrinis lūžis, prie kurio gali būti sunku, tačiau būtina prisitaikyti.„Danske bank” vyresnioji analitikė Baltijos šalims Violeta Klyvienė. K. Kantausko/ BFL nuotr.

A.Klyvienė pastebi, kad inovacijos Lietuvos įmonėms yra būtinos dėl keleto priežasčių. Pirmiausiai,  naujovės įmonei suteikia pranašumo, konkurentų atžvilgiu, leidžia tikėtis didesnio pelningumo. Dar vienas ne mažiau svarbus aspektas yra tas, kad naujovės leidžia „pabėgti” nuo konkuravimo kainomis. Pažangios įmonės investuoja ne tik į naujas technologijas, bet ir į prekių ženklo, produkto kūrimo, rinkodaros naujoves, kurios suteikia pranašumo pasyvių konkurentų atžvilgiu.

Ne vienam verslininkui iškilo klausimas, ką reikia daryti, siekiant išlikti ir augti pasaulio rinkoje? V. Klyvienė jiems turi keletą patarimų.

1. Teikti inovatyvias paslaugas ir šioje srityje būti galva aukščiau nei konkurentai;

2. Nesifokusuoti  į standartinius kelius, ieškoti originalių sprendimų;

3. Apsvarstyti kapitalo rizikos fondų galimybę. Tai nauja, bet auganti perspektyva;

4. Būtina keisti verslo kultūrą ir tapti atviresniais.