LT EN RU
Naujienos

Primename: Čekijoje – nauja mokesčių ir rinkliavų sistema

2019 lapkričio 25

Nuo šių metų gruodžio 1 dienos Čekijoje pradės veikti nauja mokesčių ir rinkliavų už kelius sistema. Tai reiškia, kad iki šiol šioje šalyje veikusio operatoriaus „Kapsch“ mokesčių aparatai nebeveiks. Juos pasikeis naujieji „CzechToll“ ir „SkyToll“ konsorciumo palydoviniu ryšiu grįsti kelių mokesčių aparatai. Savo ruožtu, specialistai aiškina, kad sistemos pokyčiai paveiks ir didelę dalį Lietuvos vežėjų – ne mažiau nei 300 įmonių. Anot specialistų, didžiausia našta Lietuvos vežėjams bus beveik 1000 Čekijos kronų (apie 40 eurų) didėsiantis depozitas už naująjį įrenginį, o taip pat administraciniai prisitaikymo kaštai.

Kelionės kryptis – Čekija

Asociacijos „Linava“ Krovininio transporto skyriaus vadovas Valdas Kazlauskas sako, kad teoriškai bet kuris vežėjas gali važiuoti į Čekiją ar per ją.

„Šiuo metu daugiausiai pervežimų vyksta naudojantis bendrijos licencijomis. Tai reiškia, kad teoriškai bet kuris vežėjas gali važiuoti į Čekiją ar per Čekiją. Todėl tikslaus skaičiaus, kiek Lietuvos vežėjų per metus kertą šią šalį ar važiuoja į ją kaip į galutinį tašką, neturime. Tiesa, apie 100 mūsų asociacijos įmonių turi išduotus leidimus gabenti prekes iš Čekijos. Taip pat dar yra važiuojantys tranzitu. Tokių pervežimų kur kas daugiau. Tačiau tai yra vien mūsų asociacijos vežėjų duomenys, o norint įsivaizduoti visos Lietuvos skaičius, veikiausiai, tai reikėtų padauginti bent 3 kartus“, – sako V. Kazlauskas.

Vežėjų pečiams – administracinė našta

Vertindamas pasikeitimus Čekijos kelių mokesčių rinkimo sistemoje Lietuvos vežėjus vienijančios asociacijos atstovas mano, kad tokie pokyčiai vežėjams taps administracine našta.

„Galima sakyti, kad finansiškai vežėjams tai nekainuos, nes įsigiję naują aparatą jie turės sumokėti užstatą, kiek daugiau nei 2 tūkstančius kronų, bet vėliau, jei aparatas bus nepažeistas ar netgi nenaudotas, šį užstatą yra galimybė susigrąžinti. Tačiau vežėjai privalo pasikeisti dabar turimus aparatus. Tai padaryti jie gali patys arba bendradarbiaudami su mokesčių mokėtojų administratoriais, o tai savaime yra papildoma administracinė našta“, – teigia V. Kazlauskas ir priduria, kad įvedus naujoves dažnai atsiranda ir techniniai trukdžiai, dėl kurių pirmiausiai nukenčia vežėjas.

Jam antrina ir bendrovės „DKV Euro Service Baltikum“ vadovas Artūras Michejenko.

„Visiškai sutinku, kad pagrindinis veiksnys siekiant pakeisti šiuo metu turimus kelių mokėjimo aparatus į visiškai naujus yra administracinė našta, nes pereinamojo laikotarpio nebus. Gruodžio 1 dieną seni aparatai nebeveiks, tad kiekviena transporto priemonė privalės turėti naują aparatą. Todėl „DKV“ savo klientams siūlo visapusišką registracijos pagalbą, siekiant palengvinti šį procesą“, – pasakoja A. Michejenko.

Problemą padėtų išspręsti vienas mokesčių už kelius aparatas

Šiuo metu mokėjimo už kelius sistemų įvairovė Europoje yra pakankamai didelė. Kai kuriose šalyse vis dar veikia popierinės vinjetės, o kitur jau naudojamasi palydoviniu ryšiu grįstais mokesčių už kelius aparatais. Savo ruožtu, Europos Parlamentas ir Taryba šių metų kovo pabaigoje priėmė direktyvą dėl elektroninių kelių rinkliavos sistemų sąveikumo. Ši direktyva įpareigoja šalis nares ne vėliau kaip iki 2021 m. spalio 19 d. perkelti direktyvos reikalavimus į savo teisinę bazę. Kol kas tai yra padariusios padariusios maždaug pusė visų valstybių narių, todėl kitose šalyse vežėjams vis dar tenka naudotis vietinėmis kelių mokėjimo sistemomis.

„Įsivaizduokit, dabar situacija yra tokia, kad jei aš važiuoju iš Lietuvos per Lenkiją, Čekiją, Vokietija – visose šalyse man reikia skirtingų aparatų. Taip pat dar yra Beniliukso šalyse galiojančios elektroninės vinjetės. Kartais juokaujame, kad sudėjus visus vežėjų turimus aparatus, jie uždengtų pusę vairuotojo stiklo. Tačiau dėl to kyla labai rimti saugumo klausimai, o ką jau kalbėti apie patogumą. Todėl esu tikras, kad jeigu būtų sukurtas vienas mokesčių už kelius Europoje aparatas, jis vienareikšmiškai pakeistų situaciją“, – sako asociacijos „Linava“ atstovas.

Nuo 2020 m. Čekijoje sunkvežimiams bus apmokestinti visi valstybiniai keliai. Tikėtina, kad po 2020 m. mokesčius teks mokėti ir už kitus kelius. V. Kazlauskas pastebi, kad apmokestinus visus valstybinius kelius, tai vežėjams reikštų ne tik didelę administracinę naštą, bet ir papildomas išlaidas.

Daugiau informacijos galime rasti čia: 

http://www.linava.lt/naujiena/nauja-cekijos-keliu-mokesciu-sistema-nuo-2019-m-gruodzio-1-d-tik-nariams/