LT EN RU
Naujienos
2020 birželio 01 „Linavos“ konsultacijos 06.02 – apie TIR sistemos naujoves ir lėšų gražinimą

Birželio 2 d11 val„Linavos“ konsultacijoje internetu gyvai – specialistai, kurie pateiks informaciją apie TIR sistemos naujoves ir lėšų grąžinimą TIR sistemos dalyviams.

Transliaciją tiesiogiai nuo 11 val. galima stebėti čia

Jei turite klausimų pranešėjams, rašykite el.paštu ineta.stravinskaite@linava.lt arba užduokite juos tiesioginės transliacijos metu rašydami komentarus pokalbių lange.

Planuojama, kad tokios laidos vyks kiekvieną savaitę antradieniais ir penktadieniais 11 val..

 

Plačiau
2020 birželio 01 ATNAUJINTA Vairuotojams – privaloma izoliacija iki išvykimo iš Lietuvos arba 14 dienų

Vadovaujantis aktualios redakcijos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. kovo 14 d. nutarimu Nr. 207 „Dėl karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo“ (4.1.6 papunktis), ekipažų ir įgulų nariams, kurie dirba tarptautinius komercinius vežimus vykdančiose Lietuvos įmonėse ar vykdo tarptautinius komercinius vežimus visų rūšių transporto priemonėmis, izoliacija yra privaloma nuo atvykimo į Lietuvos Respubliką iki išvykimo iš jos teritorijos dienos, bet ne ilgiau nei 14 dienų, išskyrus tuos atvejus, kai grįžtama iš valstybės (-ių), kurioje (-iose) sergamumas COVID-19 liga (koronaviruso infekcija) per pastarąsias 14 kalendorinių dienų neviršijo 25 atvejų 100 tūkst. gyventojų. Tokių valstybių sąrašą nustato ir kiekvieną pirmadienį skelbia valstybės lygio ekstremaliosios situacijos valstybės operacijų vadovas. Su aktualios redakcijos sąrašu galite susipažinti čia paspaudę „Sprendimas dėl valstybių sąrašų nustatymo“. Su visu nutarimo tekstu galite susipažinti čia.

 Vairuotojams, grįžtantiems iš šalių, kurios nėra įtrauktos į išimčių sąrašą ir norintiems apsilankyti valstybinėse įstaigose, pvz., tokiose kaip Migracijos departamentas, galima gauti NVSC leidimą palikti izoliacijos vietą. Ši tvarka galioja tik užsienio piliečiams, atvykusiems į Lietuvos Respubliką darbo, verslo ar studijų reikalais, kuriems privaloma 14 dienų izoliacija, leidimas suteikiamas nuvykti į darbo, studijų ar kitą, verslo reikalams tvarkyti būtiną vietą.

Prašymą dėl leidimo išdavimo on-line režimu galima pildyti čia.

Prašyme nurodoma užsieniečio vardas pavardė, prašymo pagrindą reikia nurodyti – nuvykti į darbo, studijų ar kitą, verslo reikalams tvarkyti būtiną vietą, darbdavio įmonės pavadinimas, izoliacijos adresas ir apskritis (Lietuvoje), kontaktiniai duomenys, adresas, kuriuo norima išvykti (privaloma nurodyti ne tik įstaigos adresą, bet ir pilną pavadinimą, pvz., Migracijos departamentas prie LR VRM) ir kitus duomenis.

Didžiuosiuose miestuose didelis besikreipiančių skaičius, tad rekomenduojama prašymą pateikti kuo ankščiau iki numatytos vizito datos migracijos skyriuje. Paprastai leidimas išduodamas per porą dienų, tačiau gali užtrukti ir ilgiau. Leidimas išsiunčiamas nurodytu elektroniniu paštu.

Atvykus į Migracijos departamentą (arba kitą įstaigą) paslaugai gauti, NVSC leidimą palikti izoliacijos vietą  privaloma turėti su savimi.

 Asociacijos „Linava“ rekomendacijos vežėjams:

Raginame vežėjus informuoti vairuotojus apie saviizoliacijos būtinumą ir supažindinti su atitinkamais reikalavimais, pasirašant pasižadėjimą laikytis saviizoliacijos taisyklių.

Čia pateikiame asociacijos „Linava“ parengtus atnaujintus rekomendacinius Transporto darbuotojo pasižadėjimo laikytis savizoliacijos taisyklių pavyzdžius lietuvių kalba  ir rusų kalba.

Primename, kad jeigu vairuotojas neturi galimybės saviizoliuotis savarankiškai, reikia kreiptis į savivaldybę prašant pagalbos surasti patalpas saviizoliacijai.

 

Pateikiame atnaujintus, su asmenų izoliacija susijusius valstybės lygio ekstremaliosios situacijos valstybės operacijų vadovo sprendimus:

Dėl asmenų, grįžusių ar atvykusių iš užsienio valstybių, patikrinimo ir izoliavimo

Dėl sąlytį turėjusių asmenų izoliavimo savivaldybių administracijų numatytose izoliavimo patalpose

Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2020 m. kovo 12 d. įsakymo Nr. V-352 „Dėl asmenų, sergančių COVID-19 liga (koronaviruso infekcija), asmenų, įtariamų, kad serga COVID-19 liga (koronaviruso infekcija), ir asmenų, turėjusių sąlytį, izoliavimo namuose, kitoje gyvenamojoje vietoje ar savivaldybės administracijos numatytose patalpose taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo

Kiti aktualūs dokumentai prieinami asociacijos „Linava“ interneto svetainėje.

 

Plačiau
2020 birželio 01 ATNAUJINTA ŽEMĖLAPIAIS Baltarusija: naujas maitinimo ir poilsio vietų sąrašas

Kaip informavo Baltarusijos asociacija BAMAP, nuo gegužės 30 d. vairuotojams, važiuojantiems tranzitu per Baltarusijos Respublikos teritoriją, buvo paskirtos apie 40 papildomų vairuotojų poilsio ir maitinimo bei degalų užpylimo vietų.

Visų vairuotojų poilsio ir maitinimo bei degalų užpylimo vietų sąrašas.

Čia galima rasti žemėlapius RUSŲ ir ANGLŲ kalbomis

Plačiau
2020 birželio 01 IRU informacija: atnaujinimai Vengrijoje, Baltarusijoje, Vokietijoje

IRU nuolat atnaujina informaciją apie situaciją skirtingose šalyse.

Atnaujinta informacija gegužės 29 d. dėl šių šalių: Vengrijos, Baltarusijos, Vokietijos.

Atnaujinta informacija gegužės 28 d. dėl šių šalių: Graikijos, Ispanijos, Vokietijos.

Atnaujinta informacija gegužės 27 d. dėl Baltarusijos.

Atnaujinta informacija gegužės 26 d. dėl šių šalių: Švedija, Serbija, Vokietija.

Atnaujinta informacija gegužės 25 d. dėl: Bulgarija, Kinija, Suomija, Vokietija, Graikija, Italija, Ispanija, Didžioji Britanija.

Atnaujinta informacija gegužės 22 d. dėl Albanijos.

Tame pačiame dokumente atnaujinta informacija gegužės 23 d. dėl Brazilijos.

Atnaujinta informacija gegužės 21 d. dėl Italijos, Rusijos, Slovakijos.

Atnaujinta informacija gegužės 20 d. Suomijoje ir Rusijoje.

 

Plačiau
2020 gegužės 29 Dėl apsilankymo Migracijos departamente saviizoliacijos metu

Primename, kad nuo birželio 1 d. įsigalioja naujos saviizoliacijos vairuotojams taisyklės – ekipažų ir įgulų nariams, kurie dirba tarptautinius komercinius vežimus vykdančiose Lietuvos įmonėse ar vykdo tarptautinius komercinius vežimus visų rūšių transporto priemonėmis, izoliacija privaloma nuo atvykimo į Lietuvos Respubliką iki išvykimo iš jos teritorijos dienos, bet ne ilgiau kaip 14 dienų, išskyrus tuos atvejus, kai grįžtama iš valstybės (-ių), kurioje (-iose) sergamumas COVID-19 liga (koronaviruso infekcija) per pastarąsias 14 kalendorinių dienų neviršijo 25 atvejų 100 tūkst. gyventojų. Tokių valstybių sąrašą nustatys ir kiekvieną pirmadienį skelbs valstybės lygio ekstremaliosios situacijos valstybės operacijų vadovas.

Vairuotojams, grįžtantiems iš šalių, kurios nėra įtrauktos į išimčių sąrašą ir norintiems apsilankyti valstybinėse įstaigose, tokiose kaip Migracijos departamentas, galima gauti NVSC leidimą palikti izoliacijos vietą. Ši tvarka galioja tik užsienio piliečiams, atvykusiems į Lietuvos Respubliką darbo, verslo ar studijų reikalais, kuriems privaloma 14 dienų izoliacija, leidimas nuvykti į darbo, studijų ar kitą, verslo reikalams tvarkyti būtiną vietą.

Prašymą dėl leidimo išdavimo on-line režimu galima pildyti čia.

Prašyme nurodoma užsieniečio vardas pavardė, prašymo pagrindą reikia nurodyti – nuvykti į darbo, studijų ar kitą, verslo reikalams tvarkyti būtiną vietą, darbdavio įmonės pavadinimas, izoliacijos adresas ir apskritis (Lietuvoje), kontaktiniai duomenys, adresas, kuriuo norima išvykti (privaloma nurodyti ne tik įstaigos adresą, bet ir pilną pavadinimą, pvz., Migracijos departamentas prie LR VRM) ir kitus duomenis.

Didžiuosiuose miestuose didelis besikreipiančių skaičius, tad rekomenduojama prašymą pateikti kuo ankščiau iki numatytos vizito datos migracijos skyriuje. Paprastai leidimas išduodamas per porą dienų, tačiau gali užtrukti ir ilgiau. Leidimas išsiunčiamas nurodytu elektroniniu paštu.

Atvykus į Migracijos departamentą paslaugai gauti, NVSC leidimą palikti izoliacijos vietą  privaloma turėti su savimi.

Plačiau
2020 gegužės 29 „Linavos“ konsultacijos – apie „Invegos“ teikiamą paramą

Gegužės 29 d11 val„Linavos“ konsultacijoje internetu gyvai  dalyvavo „Invegos“ generalinio direktoriaus pavaduotoja Inga Beiliūnienė, kuri pristatė nuo pandemijos nukentėjusiam verslui teikiamą finansinę paramą.

Konsultacijos vaizdo įrašą  galima peržiūrėti čia.

Su visu „Invegos“ pristatymu galima susipažinti čia:  

Plačiau
2020 gegužės 29 Pradėta registracija apsilankymui Ukrainos vizų centruose

Nuo š. m. gegužės 27 d. Lietuvos vizų centrai Ukrainoje pradėjo pareiškėjų, pageidaujančių pateikti prašymus išduoti nacionalinę vizą, registraciją apsilankymui vizų centre.

Šiuo metu priimami tik vairuotojų, dirbsiančių Lietuvos transporto įmonėse, prašymai.

Išsamesnė informacija bus skelbiama išorės paslaugų teikėjo interneto svetainėje https://www.vfsglobal.com/lithuania/ukraine.

Plačiau
2020 gegužės 28 Baltarusija: navigaciniai įrenginiai (plombos)

Baltarusijos vežėjų asociacija BAMAP informavo, kad gegužės 25 d. Baltarusijos Ministrų Taryba priėmė nutarimą Nr. 311 „Dėl navigacinių įrenginių (plombų) naudojimo“. Nutarimas įsigalios birželio 7 d. ir jame nurodoma, kad vežėjų transporto priemonės, kurių vairuotojai yra pažeidę nustatytą maršrutą, reikalavimus dėl stovėjimo nustatytose aikštelėse ar vykimo tranzitu per Baltarusiją teritoriją nustatytus terminus,  privalės važiuoti su navigaciniais įrenginiais (plombomis), siekiant užtikrinti plombuotų transporto priemonių stebėjimą.

Šios nuostatos netaikomos, jei atsiranda stebėjimo sistemos gedimas dėl techninių trikdžių arba ryšio pažeidimų, arba vykdant prekių gabenimą su muitinės palyda pagal muitinio tranzito procedūrą.

Navigacinių plombų uždėjimas bus vykdomas įvažiavus į Baltarusijos teritoriją ir nuimamos išvažiuojant iš Baltarusijos. Plombas uždėti/nuimti galės muitinės pareigūnai, arba nacionalinis operatorius (ODO „Belneftegaz“) arba asmenys turintys įgaliojimą atlikti tokius veiksmus.

Transporto priemonės su navigaciniais įrenginiais gali važiuoti tik respublikiniais Baltarusijos keliais. Žemėlapis rusų kalba (čia) ir anglų kalba (čia).

Taip pat yra nurodytas Baltarusijos-Rusijos pasienio punktų sąrašas, kur bus vykdomas navigacinių įrenginių (plombų) uždėjimas/nuėmimas:

Ezerišče – Lobok,

Liozno – Rudnia,

Redki – Krasnoe,

Zvenčiatka – Poniatovka,

Selišče – Krasnyj Kamen,

ir visuose pasienio punktuose su Europos Sąjunga, kur leidžiamas sienos kirtimas.

Nutarime nurodytas tarifas už objektų plombavimą, vienos paslaugos kaina bus 3 baziniai vienetai (šiai dienai 1 bazinis vienetas = 27 BY rubliai), įskaitant pridėtinės vertės mokestį.

Nutarimas priimtas siekiant užtikrinti navigacinių prietaisų (plombų) naudojimą Baltarusijos teritorijoje, taip pat imtis papildomų priemonių, užkertant kelią infekcijos plitimui, kurią sukelia koronavirusas COVID-19.

Šis dokumentas galios iki rugsėjo 30 d.

Nutarimas originalo kalba čia.

Plačiau
2020 gegužės 27 Vairuotojams sušvelninti izoliacijos reikalavimai

Vyriausybė gegužės 27 dieną priėmė nutarimo pakeitimus, kuriais nuo 2020 m. birželio 1 d. bus švelninami saviizoliacijos reikalavimai  vairuotojams.

Priimtame nutarime rašoma, kad ekipažų ir įgulų nariams, kurie dirba tarptautinius komercinius vežimus vykdančiose Lietuvos įmonėse ar vykdo tarptautinius komercinius vežimus visų rūšių transporto priemonėmis, izoliacija privaloma nuo atvykimo į Lietuvos Respubliką iki išvykimo iš jos teritorijos dienos, bet ne ilgiau kaip 14 dienų, išskyrus tuos atvejus, kai grįžtama iš valstybės (-ių), kurioje (-iose) sergamumas COVID-19 liga (koronaviruso infekcija) per pastarąsias 14 kalendorinių dienų neviršijo 25 atvejų 100 tūkst. gyventojų. Tokių valstybių sąrašą nustatys ir kiekvieną pirmadienį skelbs valstybės lygio ekstremaliosios situacijos valstybės operacijų vadovas.

Atsižvelgiant į dabartinę situaciją, tikėtina, kad sąrašą sudarys dauguma Europos Sąjungos valstybių.

Plačiau
2020 gegužės 26 „Linavos“ konsultacija – apie sankcijinių prekių tranzitą per Rusiją

Gegužės 26 d11 val„Linavos“ konsultacijoje internetu gyvai dalyvavo specialistai, kurie pateikė informaciją apie sankcijinių prekių tranzitą per Rusijos teritoriją. Pokalbis vyko rusų kalba.

Visą įrašą galima peržiūrėti čia:

Planuojama, kad kita „Linavos“ tiesioginė laida bus transliuojama gegužės 29 d. nuo 11 val.,  numatoma pristatyti „Invegos“ teikiamą paramą transporto sektoriui.

Visus konsultacijų vaizdo įrašus galima rasti  Youtube socialiniame tinkle, kanale „Linava konsultacijos gyvai“. Į šį kanalą galima patekti ir iš „Linavos“ svetainės internete. Instrukcija čia:

 

 

Plačiau
2020 gegužės 25 „Linavos“ konsultacijos 05.26 – apie sankcijinių prekių tranzitą

Gegužės 26 d. 11 val. „Linavos“ konsultacijoje internetu gyvai – specialistai, kurie pateiks informaciją apie sankcijinių prekių tranzitą per Rusijos teritoriją. Pokalbis vyks rusų kalba.

Transliaciją tiesiogiai nuo 11 val. galima stebėti čia. Ten pat po transliacijos bus galima pažiūrėti vaizdo įrašą.

Jei turite klausimų pranešėjams, rašykite el.paštu ineta.stravinskaite@linava.lt arba užduokite juos tiesioginės transliacijos metu rašydami komentarus pokalbių lange.

Planuojama, kad tokios laidos vyks kiekvieną savaitę. Kita laida planuojama gegužės 29 d. 11 val., numatoma pristatyti „Invegos“ teikiamą paramą transporto sektoriui.

Plačiau
2020 gegužės 25 Vairuotojo įgūdžiai – viena iš kelių transporto efektyvumo sąlygų

Tarptautinės kelių transporto sąjungos (IRU) organizavo nemokamą nuotolinį seminarą „Vairuotojo įgūdžiais paremtas vairavimo efektyvumas kelių transporte“.

Seminaro metu pateikta informacija, kad dažniausia eismo įvykių priežastis yra „žmogiškasis faktorius“, kuris tampa 85,2 proc. visų avarijų priežastimi. Dėl techninių priežasčių įvyksta tik 5,3 proc., dėl infrastruktūros problemų – 5,1 proc., oro sąlygų – 4,4 proc..

Plačiau
2020 gegužės 22 VMI informacija apie subsidijas mikroįmonėms

Primename, kad keleivių ir krovinių vežėjai gali pasinaudoti ekonomikos skatinimo ir koronaviruso (COVID-19) plitimo sukeltų pasekmių mažinimo priemone „Subsidijos mikroįmonėms“, kurios įgyvendinime dalyvauja Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) ir kitos valstybės institucijos.

Pagal šią priemonę remiama veikla – mikroįmonės veiklos skatinimas, skiriant negražinamąja subsidiją apyvartinėms lėšoms, kurį apskaičiuojama pagal mikroįmonės 2019 m. sumokėtą gyventojų pajamų mokesčio (GPM) sumą.

VMI vertina mikroįmones dėl atitikties nustatytiems kriterijams, sudaro potencialių pareiškėjų sąrašą ir asmeniškai per autorizuotų elektroninių paslaugų sistemą Mano VMI kviečia atrinktas mikroįmones teikti paraiškas subsidijai gauti. Kvietime pateikiama nuoroda į subsidijos paraiškos formą ir kur bei kaip pateikti paraišką subsidijai gauti.

Pagrindiniai atrankos kriterijai:

pareiškėjas yra mikroįmonė, ir potencialių pareiškėjų sąrašo sudarymo pirmą mėnesio dieną (š. m. gegužės 1 d.) pas pareiškėją dirbo ne mažiau kaip 1 ir ne daugiau kaip 9 darbuotojai;

pareiškėjas yra nukentėjusi nuo koronoviruso (COVID-19) įmonė, t. y. mikroįmonė, kuri yra įtraukta į VMI sudaromus mokesčių mokėtojų, nukentėjusių nuo koronoviruso (COVID-19), sąrašus (juridiniai asmenys, kuriems be pateikto prašymo VMI taikomos mokestinės pagalbos priemonės dėl koronoviruso (COVID-19) (pasitikrinti galima čia), ir juridiniai asmenys, kuriems pagal pateiktą prašymą VMI taikomos mokestinės pagalbos priemonės dėl koronoviruso (COVID-19) (atnaujinamas sąrašas skelbiamas čia:);

– pareiškėjas 2019 m. yra sumokėjęs visą gyventojų pajamų mokesčio sumą (GPM) į valstybės ir savivaldybės biudžetus;

– pareiškėjas nėra įgijęs bankrutuojančios, bankrutavusios, restruktūrizuojamos, reorganizuojamos, dalyvaujančios reorganizavime, pertvarkomos, dalyvaujančios atskyrime, likviduojamos įmonės statuso.

Plačiau apie pagalbos priemonę „Subsidijos mikroįmonėms“ galima pasiskaityti VMI informaciniame pranešime:

Su Vyriausybės patvirtintu pagalbos priemonės „Subsidijos mikroįmonėms“ paskirstymo ir naudojimo tvarkos aprašu galima susipažinti čia:

Asociacija „Linava“ kreipėsi į VMI ir gavo papildomą išaiškinimą kaip vežėjai gali pasinaudoti pagalbos priemone „Subsidijos mikroįmonėms“. Su visu VMI išaiškinimu galima susipažinti čia. Taip pat susijusi informacija buvo pristatyta vežėjams asociacijos „Linava“ konsultacijoje internetu gyvai, kurioje dalyvavo VMI atstovai (laidos įrašą galima pažiūrėti čia: https://www.youtube.com/watch?v=AcKeAWvwX_M).

 Atkreipiame vežėjų dėmesį, kad mikroįmonė, neįtraukta į VMI sudarytą nukentėjusių nuo COVID-19 įmonių sąrašus, subsidijų gauti negalės. Verslininkai (nepriklausomai nuo vykdomos ekonominės veiklos rūšies), neradę savęs minėtuose sąrašuose, tačiau taip pat patyrę neigiamas pasekmes dėl COVID-19 ir pageidauja gauti subsidiją mikroįmonėms, gali per Mano VMI (skiltyje Paslaugos > Užsakyti Paslaugą > Paklausimai) arba el. paštu vmi@vmi.lt pateikti supaprastintą prašymo formą taikyti pagalbos priemones (pageidautina naudoti supaprastintą prašymo formą, kurią galima rasti čia: https://www.vmi.lt/cms/documents/10162/8016055/Moketojo_prasymas_del_COVID-19/bedb35b2-3350-41e4-99e1-f4c55006b5d2).

Pagal VMI išaiškinimą, tuo atveju, jei mikroįmonė patyrė neigiamą COVID-19 poveikį, tačiau gali sumokėti mokesčius laiku ir mokestinės pagalbos priemonių jai nereikia, tačiau į sąrašą nori būti įtraukta dėl galimybės gauti subsidiją mikroįmonėms, supaprastintoje prašymo formoje turi nurodyti / pažymėti tik kokį neigiamą poveikį įmonė patyrė, t. y. užpildyti prašymo dalį
„Patvirtinu, kad neigiamą poveikį patyrėme dėl…“.
(Atitinkamai, jeigu pageidaujama pasinaudoti ir kitomis mokestinės pagalbos priemonėmis (pvz., sudaryti mokestinės paskolos sutartį, atleisti nuo delspinigių ir kt.), būtina užpildyti visas reikiamas prašymo dalis.)

Pažymėtina, kad mokesčių administratorius gali nagrinėti prašymą ir priimti sprendimą skubos tvarka per 5 darbo dienas, neskubos tvarka – per 20 darbo dienų, todėl raginame vežėjus, pageidaujančius pasinaudoti priemone „Subsidijos mikroįmonėms“, nedelsti.

 

Plačiau
2020 gegužės 22 „Linavos“ konsultacijos gyvai – apie mokestinės pagalbos priemones
Gegužės 22 d. vyko antroji „Linavos“ konsultacija internetu gyvai – buvo pateikta Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) informacija apie taikomas mokestines pagalbos priemones dėl COVID-19, taip pat kalbėta apie kelių mokesčio mokėjimo tvarkos pakeitimus.
Laidos įrašą galima žiūrėti čia: https://www.youtube.com/watch?v=AcKeAWvwX_M
Primename, kad kita konsultacijų laida vyks antradienį, gegužės 26 d. 11 val. Nuorodą, kur bus galima stebėti laidą, paskelbsime pirmadienį.
Plačiau
2020 gegužės 22 Italija: panaikinti kai kurie reikalavimai

Italijos vežėjų asociacija CONFETRA informavo, kad gegužės 21 d. Susisiekimo ministerija pateikė išaiškinimą apie tai, kad į Italiją įvažiuojantiems užsienio šalių vairuotojams nebetaikomos šios nuostatos:

-         maksimalus 72 valandų buvimo ribojimas šalyje, jei transporto operacija baigiasi Italijoje.

-        maksimalus 24 valandų buvimo ribojimas  šalyje, vežant tranzitu per Italiją.

-        prievolė apie atvykimą į šalį pranešti vietinėms sveikatos priežiūros įstaigoms.

Užsienio vairuotojai, dirbantys Italijoje, iki birželio 2 d. vis dar privalo turėti laisvos formos deklaraciją, patvirtinančią jų darbo santykius ir kad šiuo metu jie dirba vairuotojais.

Jau pranešėme, kad iki gegužės 18 d. taikytas reikalavimas turėti deklaraciją, užpildytą pagal nustatytą formą – nebetaikomas.

Plačiau
2020 gegužės 21 „Linavos“ konsultacijos – gyvai internetu 05.22

Antroje „Linavos“ konsultacijoje internetu gyvai – Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) informacija apie taikomas mokestines pagalbos priemones dėl COVID-19.

Penktadienį, gegužės 22 d.. 11 val. vyks antroji gyva konsultacija. Jos metu VMI specialistai pristatys priemones, kurios šiuo metu taikomos.

Transliaciją tiesiogiai nuo 11 val. galima stebėti čia. Ten pat po transliacijos bus galima pažiūrėti vaizdo įrašą.

Jei turite klausimų pranešėjams, rašykite el.paštu ineta.stravinskaite@linava.lt arba užduokite juos tiesioginės transliacijos metu rašydami komentarus pokalbių lange.

Planuojama, kad tokios laidos vyks kiekvieną savaitę. Pagal galimybę apie jas bus pranešama iš anksto, siunčiant nuorodą ir paskelbiant temą. Kadangi pirmosios laidos yra išbandymas tiek techniniu požiūriu, tiek „Linavos“ konsultantams, laukiame Jūsų pasiūlymų nurodytu el.paštu.

Plačiau
2020 gegužės 21 Ekonomikos krytį išgyvenantys krovinių vežėjai kitąmet tikisi grįžti į augimo kelią

Lietuvos krovinių vežimo automobiliais sektoriaus produkcija šiais metais susitrauks daugiau kaip 800 mln. eurų, arba 1,9 proc. BVP. Jeigu transporto sektoriui, klostantis palankiam scenarijui, pavyks atlaikyti krizės iššūkius, jau kitąmet tikimasi solidaus augimo, kuris prisidės prie Lietuvos ekonomikos atsigavimo.

Tokias ekonomikos raidos prognozes pateikia Baltic Institute for Research and Development (BIRD). Instituto atliktame tyrime analizuojami įvairūs scenarijai, kokį poveikį Lietuvos tarptautiniam krovinių vežimo automobiliais sektoriui turės COVID-19 pandemija.

Trys scenarijai

Dėl pandemijos stojanti pasaulio ekonomika itin skaudžiai palietė tarptautinių krovinių vežimo automobiliais sektorių. BIRD skaičiavimais, optimistinio scenarijaus atveju, Lietuvos transporto įmonių pajamų mažėjimas šiais metais sieks 633 mln. eurų (1,3 proc. BVP). Labiausiai tikėtino scenarijaus atveju mažėjimas sieks 829 mln. eurų (1,9 proc. BVP). Didžiausias bendrosios produkcijos mažėjimas prognozuojamas pasireiškus trečiajam, blogiausiam, scenarijui, kurio atveju bendroji sektoriaus produkcija sumažėtų 1,12 mlrd. eurų (2,7 proc. BVP).

„Krovinių pervežimo apimtys labai jautrios bendrai ekonominei situacijai. COVID-19 akivaizdoje tarptautiniai krovinių pervežimai tapo labai svarbiu išgyvenimo faktoriumi gabenant medicinines prekes, maisto produktus, būtinąją įrangą. Tačiau šie kroviniai nekompensavo praradimų, kurie atsirado dėl masiškai stojusių gamyklų bei uždaryto paslaugų sektoriaus – pagrindinių krovinių pervežimo paslaugų pirkėjų, tad vežėjai patiria itin didelius išbandymus“, – sako tyrimui vadovavusi BIRD direktorė Eglė Stonkutė.

Bankrotų rizika

Skaičiavimai taip pat atlikti remiantis Tarptautinio valiutos fondo ir LR Vyriausybės prognozėmis, pagal kurias optimistiniu atveju Lietuvos ekonomika 2020 metais trauksis 2,8 proc., mažiau palankiu atveju – 7,3 proc. Lietuvos krovinių vežimo automobiliais sektoriaus bendroji produkcija atitinkamai mažėtų 9 proc. ir 17 proc.

„Šioje situacijoje būtina atkreipti dėmesį ne tik į ekonominį, bet ir į socialinį aspektą. Krovinių vežimo sektorius – antras pagal dydį Lietuvoje pagal darbuotojų skaičių. Net 80 proc. sektoriaus įmonių yra smulkios, turinčios iki 9 darbuotojų ir aukštą bankroto riziką, tad vargiai pajėgsiančios atlaikyti problemas be pagalbos iš šalies“, – sako E. Stonkutė.

Tyrimo metu nustatyta, kad net optimistinio scenarijaus atveju, mažiausių krovinių vežimo automobiliais įmonių pagrindiniai finansiniai rodikliai taps neigiami. Labiausiai tikėtino scenarijaus atveju net iki 94 proc. visų sektoriaus įmonių galėtų patirti bankroto riziką, o pesimistinio scenarijaus atveju net 98 proc. krovinių vežimo automobiliais sektoriaus įmonių patirtų didesnės ar mažesnės apimties bankroto riziką. Atitinkamai su darbo vietos praradimo grėsme susidurtų nuo 43 tūkst. iki daugiau kaip 48 tūkst. darbuotojų.

„Šis matematinis modelis atspindi situaciją, į kurią neįtraukta valstybės parama, kuri galėtų gerokai padėti sutrumpinti galimą sektoriaus nuosmukį. Kaip veiksmingiausios paramos formos gali būti darbuotojų darbo užmokesčio kompensacijos, garantijos paskoloms bei specifiniai transporto sektoriui pritaikyti paramos modeliai“, – pažymi E. Stonkutė.

Iš nuosmukio – į dviženklį augimą

Pasak nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ sekretoriaus transporto politikai Tomo Garuolio, valstybinės paramos formų krovinių vežimo automobiliais įmonėms yra, tačiau jos nėra pakankamos. Pavyzdžiui, specifinių paramos priemonių, skirtų finansuoti naujas investicijas ekonomikos nuosmukio laikotarpiu, persiorientuojant į naujus segmentus ir rinkas – nėra iš viso.

„Remiantis 2009 metų ekonominės krizės patirtimi, yra rimtų prielaidų tvirtinti, kad padėjus išgyventi transporto įmonėms, Lietuvos krovinių vežimo automobiliais sektorius per metus gali pakisti iš esmės: jei išorinės rinkos bus atidarytos – iš dviženklio nuosmukio peršokti į dviženklį augimą, kaip tai įvyko minėtos krizės metu prieš dešimtmetį“, – sako T. Garuolis.

Ekspertai pabrėžia, kad COVID-19 pandemijos sukelta ekonominė krizė yra kitokia nei 2009 metais, tačiau šiuo metu inercinis transporto sektoriaus augimo užtaisas nėra sugriautas. Skubiai nukreipus į jį reikšmingą finansinę paramą, tai leistų sektoriui gana greitai grįžti į eksporto paslaugų rinkas užsienyje.

T. Garuolio teigimu, Lietuvos tarptautinių krovinių vežimo automobiliais sektorius yra gerokai praaugęs Lietuvos produktų gamybą ir eksportą. Šalies produktų prekybos struktūra ir pirmo būtinumo prekių dominavimas leidžia tarptautinio transporto ir logistikos sektoriui palaikyti dalinį stabilumą krizės laikotarpiu.

„Tačiau pandemijos sukelta ekonomikos krizė diktuoja poreikį keisti pervežamų krovinių struktūrą ir geografiją. Mažėjant ar net išnykstant kai kurių krovinių vežimo paslaugų poreikiui Vakarų Europoje, Rytų regiono kryptis, kartu su tiesiogine geležinkelio jungtimi tarp Lietuvos ir Kinijos, sudaro sąlygas Lietuvai užimti išskirtinę pagrindinio partnerio poziciją kuriant žemės transporto autostradą tarp Kinijos ir Vakarų Europos“, – sako T. Garuolis.

ES vyriausybėms: planuokite intervenciją į rinką

„Akivaizdu, kad prognozuotas V formos pasaulinės ekonomikos atsigavimas neįvyks. Nuvilnijus pirmai ligos bangai galimą staigesnį ekonomikos atsigavimą stabdys susiformavusi pasitikėjimo stoka, paslaugų sektoriaus pajamų praradimas, mažų ir vidutinių įmonių bankrotai, didesnis namų ūkių taupymas, susijęs su siekiu atstatyti karantino metu sumažėjusias santaupas. Tad būtina jau dabar daryti gilesnes analizes ir Europos Sąjungos šalių vyriausybėms dėlioti ekonomikos vystymosi ir intervencijos į rinką planus, atsižvelgiant į ilgalaikius scenarijus, ką pabandėme padaryti šiuo pirminio vertinimo tyrimu“, – apibendrina BIRD vadovė E. Stonkutė.

BIRD tyrimas dėl COVID-19 pandemijos galimo poveikio Lietuvos tarptautiniam krovinių vežimo automobiliais sektoriui atliktas remiantis 2008 metų krizės poveikio Lietuvos krovinių vežimo keliais sektoriui analize, Lietuvos transporto įmonių ekspertine apklausa, analizuojant reprezentatyvią Lietuvos krovinių vežimo automobiliais įmonių imtį bei kitais duomenimis. Tyrimas atliktas „Linava“ užsakymu.

Plačiau
2020 gegužės 21 Pirmieji „Linavos“ prezidento Romo Austinsko metai

2020 metų gegužės 15 dieną sukako metai nuo to laiko, kai „Linavos“ prezidentu buvo išrinktas Romas Austinskas. Praėjus pusei kadencijos Romas Austinskas dirba įvykių sūkuryje – vežėjams šiandien ypač sunkus laikas, kuomet kasdien reikia spręsti naujas kylančias problemas. „Linavos“ prezidentas šiandien kalba apie pokyčius, kurie asociacijoje įvyko per pastaruosius metus:

„Pirmieji metai buvo pažymėti didelių pokyčių. Naujovės didžiąja dalimi buvo pozityvios, gerinančios „Linavos“ reputaciją. Negaliu sakyti, kad tai būtent mano nuopelnas, tačiau kiekvienas komandos narys ir jo požiūris nulemia galutinį rezultatą.

Bendras darbas

„Linavos“ valdymo struktūra yra panaši į mūsų valstybės valdymo schemą. Prezidentas, kuris užsiima užsienio politika, vadovauja prezidiumui, kuris nustato veiklos kryptis tarp Kongresų. Todėl man teko pareiga organizuoti prezidiumo darbą ir ieškoti sutarimo bei sprendimų  tarp skirtingus regionus, verslo modelius ir skirtingus vežėjus atstovaujančių prezidiumo narių. Nuo prezidiumo priimtų sprendimų priklauso „Linavos“ „vyriausybės“ (sekretoriato) darbas – jiems tenka atlikti deleguotus darbus. Todėl realiai visuose darbuose dalyvauja visos valdymo struktūros – nuo prezidento iki sekretoriato darbuotojų. Todėl visi pasikeitimai, apie kuriuos aš kalbu, yra bendro darbo rezultatas.

„Linavos“ prezidentas vadovauja prezidiumo darbui. Prezidiumas renkamas visų vežėjų balsais, todėl tai nėra įmonės vadovo ir pavaldinių santykis. Prezidiume ieškome bendrų sprendimų, diskutuojame ir tariamės. Diskusijos būna karštesnės ar ramesnės, tačiau tai, mano įsitikinimu, taip pat yra pasiekimas. Taip mes mokomės dirbti ir ieškoti sprendimų, o ne kelti problemas ir konfliktus.

Neskolinga VMI

Vienas iš svarbių pokyčių per šiuos metus – „Linavos“ mokestinė situacija. Deja, bet „Linava“ turėjo mokestinių ginčų, kurie šiandien jau yra pasibaigę, o visi nustatyti įsiskolinimai yra grąžinti. Manau, tai didelis ir svarbus pasiekimas asociacijai, atstovaujančiai vežėjus diskusijose su valstybės institucijomis ir politikais. Tokia situacija leidžia kalbėti apie gerėjančią reputaciją ir didesnes galimybes visiems vežėjams.

Strateginės kryptys

„Linavos“ prezidiumas patvirtino „Linavos“ veiklos strategiją. Šis dokumentas numato pagrindines „Linavos“ veiklos kryptis, kurios padėtų ieškoti vežėjams palankesnių sprendimų organizuojant asociacijos veiklą. Joje numatyta ne tik gerinti ryšius su valstybės institucijomis, ieškoti vežėjams palankesnių sprendimų Europos Sąjungoje, bet ir gerinti asociacijos teikiamas paslaugas vežėjams.

Matau, kad šiandien asociacijai labiausiai trūksta tiesioginio ryšio su vežėjais. Todėl viena iš svarbiausių strateginių krypčių yra vertės vežėjams kūrimas. Tai ne tik leis vežėjams pajusti narystės asociacijoje naudą, bet ir stiprins vienybę ir bendruomeniškumą. Tokia situacija tikrai leistų sustiprinti transporto verslą, o tai reiškia – ir vežėjų gerovę.

Mažėja teisminių procesų

Džiaugiuosi, kad pavyko pažaboti teismų procesų laviną tarp „Linavos“ narių. Ne vienerius metus „Linava“ garsėjo nesibaigiančiais teismų procesais, tačiau dabar, mano įsitikinimu, situacija stabilizuojasi ir daugiau laiko galima skirti tiesioginiams darbui, o ne teisinėms procedūroms.

Taip pat džiugina ir tai, kad „Linava“ palaipsniui valosi ir kitose srityse. Sudarytų sutarčių finansinio pagrįstumo ir teisėtumo vertinimo darbo grupė pristatė savo darbo rezultatus – per ketverius darbo grupės veiklos metus iš skolininkų išieškota daugiau kaip 700 tūkst. eurų, kurie sugrįžo į „Linavos“ sąskaitą.

Reikia pripažinti, kad ne visi galbūt patenkinti tokia situacija, išgirstame nepasitenkinimo vykstančiais pokyčiais, tačiau noriu atkreipti, kad „Linava“ yra valdoma demokratiniais principais – dauguma nulemia priimamus sprendimus. Džiaugiuosi, kad dauguma besikeičiančia situacija yra patenkinta, tai reiškia, kad mes einame teisingu keliu, naudingiausiu vežėjams.

Atgautas pasitikėjimas

Dar vienas teigiamas pasikeitimas – šiandien su „Linavos“ atstovais kaip su partneriais kalbasi realiai visos valstybės institucijos. Ką tik kalbėjau su Valstybinės darbo inspekcijos atstovu, kuris pabrėžė, jog „Linavos“ nariai yra pakankamai tvarkingi ir drausmingi, patikrinimų metu nustatoma gerokai mažiau pažeidimų, negu tikrinant kitus vežėjus. Džiaugiuosi, kad būti „Linavos“ nariu pamažu tampa prestižo reikalu, tikiuosi, kad taip bus ir toliau.

Atstovavimas valstybės institucijose

Suprantu, kad šiuo metu vežėjai susiduria su tikrai sudėtinga situacija. Mūsų valstybės požiūris į transporto verslą kartais sukelia tam tikrų minčių, mūsų visų laukia išbandymas Mobilumo paketu, dabar prisidėjo ir koronaviruso pandemijos padariniai. Todėl suprantu, kad vežėjams yra ypatingai sunku ir pasitenkinimo situacija tikrai nėra. Tačiau visas pastabas iš vežėjų priimu kaip galimybę pasikeisti, patobulėti. Jei mane kritikuoja, tada yra galimybė ieškoti geresnių sprendimų, labiau atitinkančių lūkesčius. Todėl dėkoju visiems, skyrusiems laiko analizuoti „Linavos“ ir mano veiklą – Jūsų dėka galime judėti į priekį.

Praėjus metams jau realiai galiu vertinti asociacijos veikla ir turiu pasakyti – man „Linava“ labai patinka. Patinka dėl sutelktų galimybių, dirbančios komandos, turimo svorio. Tai tikrai yra vienas iš gerų pavyzdžių, kai verslas, suvienijęs jėgas, gali dalyvauti sprendimų priėmime kaip lygiaverčiai partneriai. Manau, kad kol kas dar trūksta glaudesnio ryšio su asociacijos nariais, tačiau viliuosi, kad pavyks narystę „Linavoje“ padaryti patrauklesnę vežėjų bendruomenei.

Plačiau
2020 gegužės 20 Krovinių vežėjai jau gali kreiptis dėl lizingo palūkanų kompensavimo

Primename, kad smulkusis ir vidutinis verslas, vykdantys krovinių vežimo sausumos keliais veiklą ir turintis galiojančią paskolos sutartį, skirtą krovinių vežimo transporto priemonėms įsigyti  ir nuo 2020 m. kovo 16 d. iki 2020 m. gruodžio 31 d. pasirašė su finansų įstaiga susitarimą dėl paskolos mokėjimų atidėjimo, jau gali kreiptis dėl lizingo palūkanų kompensavimo.

Plačiau dėl sąlygų ir kompensacijų dydžio  https://invega.lt/lt/palukanu-kompensavimas/salygos/

Norint pasinaudoti priemone reikia pateikti paraišką „Invegai“ (https://invega.lt/lt/palukanu-kompensavimas/dokumentu-formos/ pasirenkant „100 proc. palūkanų kompensacija paskolos mokėjimo atidėjimo laikotarpiu įmonėms, vykdančioms krovinių vežimo sausumos keliais veiklą).

Paskolos sutartis turi būti sudaryta su finansų įstaiga, kuri yra pasirašiusi bendradarbiavimo sutartį su „Invega“ (finansų įstaigų sąrašas – https://invega.lt/lt/duk/dalinis-palukanu-kompensavimas/finansu-istaigu-sarasas/ ).

Paraiška vertinama ne ilgiau kaip 30 darbo dienų po tinkamai pateiktų dokumentų.

Plačiau
2020 gegužės 20 95 kodo mokymai prilyginami atskiros profesijos mokymui?

Gegužės 20 d. Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas svarstys Susisiekimo ministerijos parengtus teisės aktų pakeitimų projektus, kurie leistų vairuotojų 95 kodo mokymus priskirti neformaliajam mokymui ir palengvintų galimybes vairuotojams įgyti jiems reikalingą kompetenciją. Šiuos pakeitimus jau yra apsvarstęs Seimo Švietimo ir mokslo komitetas, kuris, deja, neatsižvelgė į vairuotojų rengimo įstaigų pageidavimus bei verslo siunčiamus signalus. „Linava“ stebisi tokiais sprendimais, nes prieš gerą pusmetį jau buvo sutarta atsižvelgti į verslo ir darbuotojų poreikius.

Nors Europos Parlamento ir Europos tarybos direktyva nereikalauja, kad 95 kodo mokymas būtų priskirtas formaliajam profesiniam mokymui, Lietuvoje šiuo metu jis yra priskirtas būtent formalaus profesinio mokymo sričiai, už kurią atsakinga Švietimo, mokslo ir sporto ministerija. Nuo šių metų gegužės 23 dienos baigia galioti esama tvarka, pagal kurią organizuojami 95 kodo mokymai ir jų kompetencijos kėlimas profesionaliems vairuotojams.

Pagal ES direktyvą, 95 kodo pirminio mokymo trukmė profesionaliems vairuotojams gali siekti 150 valandų. Kai vairuotojai atnaujina kvalifikaciją periodiškai kas penkerius metus – mokymas trunka 35 valandas. Tuo tarpu naujoji Profesinio mokymo įstatymo redakcija kartu su kitais teisės aktais mokymo trukmę gali smarkiai padidinti – tai išaugina tiek darbdavių, tiek potencialių darbuotojų sąnaudas siekiant šios kompetencijos. Transporto sektoriaus atstovai atkreipia dėmesį, kad šalies profesionalių vairuotojų mokymas apkrautas ir kitais pertekliniais reikalavimais.

Pagal šiuo metu galiojantį ir diskusijas keliantį Profesinio mokymo įstatymą transporto sektoriaus darbdaviai ir darbuotojai turės derintis prie nepalankų įstatymo normų, kurios dar labiau trukdys parengti kvalifikuotų vairuotojų Lietuvos transporto rinkai.

Kaip žinoma, 95 kodo mokymai yra skirti vairuotojams, kurie vykdo komercinę veiklą ir, važiuodami įvairiose šalyse, turi išmanyti kai kuriuos specifinius dalykus – darbo ir poilsio režimo laikymąsi, tam tikrų dokumentų pildymą, mokėti tausoti aplinką vairuodami ir panašiai. Tokių žinių atnaujinimui kas penkerius metus iki šiol buvo skiriama 35 valandos laiko. Pastaruoju metu tuos pačius 95 kodo mokymus (turinys iš esmės nesikeičia) ketinama galutinai pavadinti profesijos (kvalifikacijos) įsigijimu ir, atitinkamai, išplėsti ir prailginti. Kitaip tariant, įvedus naują tvarką, vairuotojas, norintis dirbti, privalės mokytis ne savaitę ar kelias dienas, o kelis mėnesius. O vežėjai, jau ir dabar kenčiantys dėl profesionalių vairuotojų trūkumo, bus visiškai įsprausti į kampą.

„Linavos“ generalinis sekretorius Mečislavas Atroškevičius sako, kad 95 kodo mokymai akivaizdžiai atitinka kompetencijos kėlimo sąvoką, o ne kvalifikacijos (patvirtinamos mokslo diplomu) įsigijimą.

Mokymų rinkos žinovai ne kartą yra išsakę abejones, kad 95 kodo mokymų sistemos pertvarka labiausiai naudinga kelioms mokymo įstaigoms, įsisavinusioms Europos Sąjungos pinigus. Kalbama, kad nauja tvarka kai kurioms įmonėms užtikrintų nuolatinį klientų srautą, tačiau vairuotojai 95 kodo mokymus greičiausiai atliks kaimyninėse šalyse, kur veikia paprastesnė tvarka (juolab, kad profesinės kompetencijos pažymėjimai turėtų būti abipusiai pripažįstami) ir efektas bus atvirkštinis.
Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacija kartu su vežėjų asociacijomis, reaguodamos į situaciją, bendru raštu kreipėsi į atsakingus Seimo komitetus, taip pat Vyriausybę ragindamos paremti Susisiekimo ministerijos paruoštą teisės akto projektą.

95 kodo kompetencija pagal turinį ir taikomumą yra susijusi išskirtinai su Susisiekimo ministerijos, atsakingos už visą Lietuvos transporto sektorių, kuruojamomis sritimis. Būtent Susisiekimo ministerija yra atsakinga tiek už minimos direktyvos perkėlimą į nacionalinius teisės aktus, tiek už visų kitų vairuotojų kompetencijų suteikimą. ES šalių praktikoje šis mokymas taip pat yra transporto ministerijų ar agentūrų reguliavimo sritis.

Tarptautinės kelių transporto sąjungos IRU duomenimis, visose ES šalyse, išskyrus Lietuvą, profesionalių vairuotojų 95 kodo mokymas ir jų kompetencijos kėlimas priskirtas neformaliajam mokymui. Kai kuriose ES šalyse net nėra pirminio mokymo, o kompetencijų įgijimas tikrinamas egzaminu.

Plačiau
KLAUSK