Europos pervežimų kainos susilygino: vežėjų laukia nauji iššūkiai
2025 metų antrąjį ketvirtį Europos kelių transporto rinka pasiekė retai matomą balansą – sutartinių ir vienkartinių (spot) tarifų indeksai pirmą kartą susilygino, abiem pasiekus 132,2 punkto ribą. Tai rodo, kad užsakant pervežimą iš anksto ar paskutinę minutę, kaina rinkoje tampa praktiškai vienoda. Šie duomenys pateikti Tarptautinės kelių transporto sąjungos (IRU), rinkos analizės bendrovės „Ti“ ir platformos „Upply“ bendrame tyrime.
Vienkartiniai tarifai sumažėjo 2,2 punkto per ketvirtį ir yra žemiausi nuo 2023 metų pabaigos. Tuo tarpu sutartiniai tarifai šiek tiek kilo – 1,2 punkto per ketvirtį. Ši dinamika atskleidžia trumpalaikį paklausos susilpnėjimą, tačiau kartu signalizuoja apie galimybes siuntėjams pasinaudoti palankesnėmis kainomis.
Tiek IRU, tiek Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija LINAVA pastebi, kad ši situacija rodo rinkos bandymą prisitaikyti prie besikeičiančių sąlygų – tarp mažėjančio vartojimo, augančių sąnaudų ir lūkesčių dėl ekonominio atsigavimo.
„Silpnėjanti vidaus paklausa, nauji JAV tarifai ir didėjantis pasaulinės prekybos nestabilumas artimiausiais mėnesiais išbandys Europos krovinių vežimo ekosistemą. Europa privalo sustiprinti savo logistikos pagrindus. Ilgalaikis konkurencingumas priklauso nuo politinės paramos: pažangesnės infrastruktūros, supaprastintos tarpvalstybinės prieigos prie kvalifikuotų vairuotojų ir suderintų taisyklių“, – sako Vincentas Erardas, IRU strategijos ir plėtros vyresnysis direktorius.
Pasak V. Erardo, kintančiame pasauliniame kontekste Europos sėkmė priklauso nuo įžvalgumo ir veiklos lankstumo. Su tuo sutinka ir Lietuvos vežėjų atstovai, pabrėžiantys būtinybę reaguoti ne tik į globalias tendencijas, bet ir į regioninius iššūkius.
„Europos vežėjai jau dabar susiduria su dideliais iššūkiais – nuo 426 tūkstančių trūkstamų vairuotojų iki augančių kelių mokesčių bei geopolitinių rizikų. Todėl labai svarbu, kad Europos Sąjunga stiprintų logistikos infrastruktūrą, skatintų investicijas į tvaresnį transportą ir sudarytų sąlygas sklandžiam vairuotojų judėjimui tarp valstybių“, – teigia LINAVOS prezidentas Erlandas Mikėnas.
Be kainų dinamikos, Europos kelių transporto sektorius šiuo metu susiduria ir su kitais reikšmingais iššūkiais – tiek ekonominiais, tiek struktūriniais. Tarp jų – augančios degalų kainos, vairuotojų trūkumas ir didėjantys kelių mokesčiai.
Nors dyzelino kainos Europos Sąjungoje antrąjį ketvirtį sumažėjo 6,4 procento, jos vėl pradėjo kilti dėl karo veiksmų Artimuosiuose Rytuose. Be to, kai kuriose šalyse fiksuoti ženklūs kelių mokesčių augimai. Lietuvoje nuo liepos 1 d. taip pat išplėstas mokamų kelių tinklas krovininiam ir komerciniam transportui.
Tuo pat metu rinkos pajėgumai plečiasi – sunkvežimių registracija padidėjo daugiau nei 10 procentų per ketvirtį. Vis dėlto vairuotojų stygiaus problema riboja realų pasiūlos augimą ir didina ilgalaikę įtampą rinkoje.
Europos kelių transporto ateitis, vežėjų teigimu, priklausys nuo politinių sprendimų, kurie galėtų užtikrinti konkurencingumą, veiklos tvarumą ir prisitaikymą prie sparčiai kintančių sąlygų.