Lenkijoje – svarbūs sprendimai ir pokyčiai transporto sektoriui
Politinės ir ekonominės aktualijos iš Lenkijos rodo, kad šalyje vyksta reikšmingi sprendimai tiek vidaus politikoje, tiek transporto ir logistikos sektoriuje. Šie pokyčiai gali turėti įtakos viso regiono ekonomikai bei tarpvalstybiniam krovinių judėjimui, todėl jų stebėsena svarbi ir Lietuvos vežėjams.
- Ministras Pirmininkas Donald Tusk paskelbė, kad Lenkija yra pasirengusi atidaryti Bobrownikų ir Kuźnicos pasienio punktus su Baltarusija, tačiau po konsultacijų su Lietuva sprendimą atidėjo iki lapkričio vidurio. A.Lukašenka apkaltino Lenkiją nutraukus derybas dėl politinių kalinių, įskaitant Andžejų Počobutą ir Baltarusijoje sulaikytus Lenkijos piliečius, paleidimo. Manoma, kad PL turėjo atidaryti sienos perėjimo punktus su BY mainais į kalinių paleidimą, nors derybų detalės nėra skelbiamos.
- Vyriausybės įgaliotiniu atsakingu už SAFE instrumento įgyvendinimą skiriama viceministrė ES klausimams Magdalena Sobkowiak-Czarnecka. M. Sobkowiak-Czarnecka priklauso Valstiečių partijai (PSL), todėl tikimasi, kad ji užtikrins gerą bendradarbiavimą su gynybos ministerija, kuriai vadovauja PSL pirmininkas W. Kosiniak-Kamysz.
Svarbiausios transporto aktualijos:
Kelių transportas: Nuo 2025 m. gruodžio 1 d. Lenkijoje išsiplės mokamų kelių tinklas – e-TOLL apmokestinamų kelių ilgis padidės apie 645 km ir sieks beveik 5900 km. Mokestis palies transporto priemones, kurių masė viršija 3,5 tonos.
Lenkijos plėtros fondas pateikė svarbiausius transporto ir logistikos sektoriaus rezultatus:
- 2025 m. krovinių gabenimas visomis transporto rūšimis, išskyrus vamzdynų transportą, palyginti su praėjusiais metais, mažėja. Kelių ir jūrų transporto mažėjimas 2025 m. yra ypač reikšmingas (sausio–rugpjūčio mėn.: atitinkamai -12,7 % ir -15,4 %).
- 2025 m. rugpjūtį didžiausią krovinių gabenimo dalį Lenkijoje sudarė kelių transportas (46,9 %), geležinkelių transportas (41,0 %), vamzdynų transportas (11,0 %) ir jūrų transportas (1,1 %). Kelių transporto dalis sumažėjo iki 2022 m. lygio.
- Didžiausias krovos kiekis (tonomis) Lenkijos uostuose buvo 2023 m., dėl padidėjusios žalios naftos ir anglies krovos. 2025 m. sausio–rugpjūčio mėn. krova sumažėjo 1,4 %.
- Konteinerių krova Lenkijos jūrų uostuose 2024 m. pasiekė 3,29 mln. TEU (+10,3 % per metus) – tai rekordinis rodiklis jų istorijoje. Augimas tęsėsi ir 2025 m. pirmąjį pusmetį (+20,7 %) visuose pagrindiniuose uostuose, o tai rodo, kad 2025 m. gali būti pasiekti dar didesni rekordai.
- Oro transporto keleivių srautas Lenkijoje 2024 m. pasiekė rekordinį 59,2 mln. aptarnautų keleivių lygį (+13,3 % palyginti su praėjusiais metais).
- Lenkijos geležinkeliai 2025 m. sausio–rugpjūčio mėn. pervežė rekordinį keleivių skaičių, palyginti su ankstesniais metais (286 mln.; +6,0 % per metus):
- Lenkijoje geležinkeliais gabenamų prekių svoris (tonomis) mažėja visus 2025 m. (rugpjūčio mėn. -3,8 % palyginti su tuo pačiu laikotarpiu praėjusiais metais).
Informacija dalinasi Transporto atašė Lietuvos Respublikos ambasada Lenkijos Respublikoje.
