Lietuvos vilkikai priverstinai laikomi Baltarusijoje: LINAVA ragina Vyriausybę imtis neatidėliotinų veiksmų

Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija LINAVA kreipėsi į Lietuvos Respublikos Vyriausybę, Užsienio reikalų ministeriją ir Nacionalinį krizių valdymo centrą, ragindama nedelsiant spręsti kritinę situaciją dėl Lietuvos vežėjams priklausančių krovininių transporto priemonių, kurios ir toliau priverstinai laikomos Baltarusijos Respublikos teritorijoje.

Šiuo metu tūkstančiai Lietuvos transporto priemonių yra sulaikytos Baltarusijos institucijų ir laikomos specialiose aikštelėse, už kiekvieną parą skaičiuojant po 120 eurų mokestį. Tai kelia tiesioginę grėsmę Lietuvos transporto įmonių mokumui ir sektoriaus stabilumui.

LINAVA akcentuoja šiuos problemai esminius aspektus:

Didžiuliai finansiniai nuostoliai. Kiekviena prastovos diena vežėjams generuoja tiesioginius nuostolius: negautas pajamas už pervežimus, lizingo įmokas, vairuotojų išlaikymo sąnaudas ir kitus įsipareigojimus. Tuo pat metu Baltarusijos institucijos skaičiuoja neproporcingus ir dažnai nepagrįstus mokesčius už priverstinį transporto laikymą.

Teisinis neapibrėžtumas ir informacijos trūkumas. Šiuo metu nėra aišku, kokiu teisiniu pagrindu transporto priemonės yra laikomos, kokie reikalavimai taikomi jų atsiėmimui ir kiek laiko ši situacija gali tęstis. Vežėjams nesuteikiama pakankamai informacijos, o realios galimybės susigrąžinti savo turtą – nėra.

Geopolitinės rizikos. LINAVA įspėja, kad priverstinai laikomos transporto priemonės gali būti panaudotos provokacijoms, įskaitant karo veiksmus Ukrainoje. Tokie atvejai jau yra fiksuoti tarptautiniuose pranešimuose, todėl būtina imtis skubių veiksmų, kad būtų išvengta galimos žalos Lietuvos reputacijai ir saugumo interesams.

„Mūsų transporto priemonės laikomos be aiškios teisinės procedūros, už tai kasdien skaičiuojant didelius mokesčius. Situacija yra kritinė – dalis įmonių gali nebeatlaikyti. Reikalaujame neatidėliotinų Vyriausybės veiksmų nacionaliniu ir ES lygmeniu, kad būtų užtikrintas saugus ir besąlyginis transporto priemonių grąžinimas,“ – akcentuoja LINAVA prezidentas Erlandas Mikėnas.

Pasak pašnekovo, jau turime konkrečių atvejų, kai įmonės, kurių vilkikai įstrigo Baltarusijoje, pradeda likusią savo transporto parko dalį registruoti Latvijoje. Latvijos vežėjams šiuo metu Baltarusija jokių apribojimų netaiko, todėl tokia registracija leidžia tęsti darbus be didesnių trikdžių.

LINAVA ragina Lietuvos Vyriausybę:

  • užtikrinti nedelsiamą Lietuvos vežėjams priklausančių vilkikų grąžinimą, pasitelkiant visas įmanomas diplomatines, teisines ir politines priemones tarptautiniu lygmeniu;
  • inicijuoti procesus dėl nepagrįstai priskaičiuotų mokesčių už stovėjimą panaikinimo arba kompensavimo;
  • užtikrinti nuolatinį situacijos stebėjimą ir reguliarią informaciją nukentėjusiems vežėjams;
  • suorganizuoti skubius susitikimus su LR Vyriausybe, Užsienio reikalų ministerija ir Nacionaliniu krizių valdymo centru, siekiant koordinuotų sprendimų.

Asociacija taip pat informuoja, kad jei dėl nepakankamų institucijų veiksmų transporto priemonės būtų konfiskuotos, vežėjai žalą reikalaus kompensuoti iš Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir atsakingų institucijų teismine tvarka.

LINAVA pabrėžia, kad ši situacija turi būti sprendžiama nedelsiant, siekiant sustabdyti augančią žalą transporto sektoriui ir apsaugoti Lietuvos verslo interesus.