LTSA atstovas S. Lingys: „Transporto vadybininkams gresia nepriekaištingos reputacijos praradimas, neatnaujinant žinių“
Transporto vadybininkų skaičius po koronaviruso (COVID-19) pandemijos Lietuvoje kasmet didėja, kas rodo, jog šios profesijos populiarumas auga, o šios srities profesionalai šalies transporto ir logistikos sektoriuje tampa vis paklausesni, nes tai yra tie žmonės, ant kurių pečių laikosi svarbiausių logistikos grandinių planavimas ir koordinavimas. Įvertinus tai, kokią atsakomybę prisiima šios srities profesionalai, jiems yra svarbus nuolatinis tobulėjimas – mokymasis, siekiant atnaujinti žinias, kelti kvalifikaciją. Nuolatinis kvalifikacijos kėlimas svarbus ne tik šiems, bet ir visiems kitų sričių transporto ir logistikos sektoriaus darbuotojams.
Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) Paslaugų departamento direktoriaus Stanislovo Lingio teigimu, transporto, logistikos ir pervežimo paslaugas teikiančioms įmonėms ir jų darbuotojams yra būtinas nuolatinis mokymasis, tobulėjimas, domėjimasis savo sritimi kaip ir kiekvienam savo srities profesionalui šiais didžiulio informacijos srauto ir beprotiško tempo laikais.
Tai būtina pirmiausia todėl, pasak S. Lingio, nes transporto sektorius yra ypač dinamiškas ir todėl būtina nuolat sekti teisės aktus, jų atnaujinimą.
„Įmonė, kuri verčiasi keleivių ar krovinių gabenimu už atlygį, turi savo įmonėje turėti Europos reglamentu nustatytos kvalifikacijos transporto vadybininką, kuris yra atsakingas, kad įmonės laikytųsi nacionalinių bei tarptautinių reikalavimų. Šiuo atveju įmonės finansinė sėkmė priklauso ir nuo to, kiek profesionalus yra įmonės transporto vadybininkas, kiek jis gilinasi ir žino nuolat besikeičiančius teisės aktus ir reikalavimus, nes įmonės vairuotojų nevykdomi teisės aktų reikalavimai (kurie pasikeitė visai neseniai ir vairuotojas jų nesužinojo laiku) vairuotojams, įmonėms ir įmonių transporto vadybininkams atsiliepia baudomis“, – sako S. Lingys.
LTSA Paslaugų departamento direktorius S. Lingys atkreipia dėmesį į tai, kad transporto vadybininko pareigybė be kita ko yra labai svarbi siekiant tikslo, jog eismo dalyviai būtų saugūs.
„Viena iš užduočių, ką transporto vadybininkas turi daryti: nagrinėti vairuotojų darbo režimą ir užtikrinti, kad darbo ir poilsio režimas nebūtų pažeidžiamas. Nepailsėjęs, pavargęs vairuotojas gali sukelti grėsmę eismo saugumui. Skaudžiausia pasekmė – sukeltas eismo įvykis, kuriame sužeidžiami ar žūsta žmonės. Tikime, kad transporto vadybininkai, laikydami profesinės kompetencijos egzaminą supras ne tik, kad teisės aktų reikia laikytis, nes juose taip parašyta, bet į reikalavimus pažiūrės iš saugumo ir sąžiningumo perspektyvos“, – sako jis.
Be to, kaip pastebi, S. Lingys, Europos reglamentas taip pat nustato, kad transporto vadybininkas turi būti nepriekaištingos reputacijos, todėl ir šia prasme yra labai svarbu, kad šios sritis profesionalas nuolat tobulėtų ir domėtųsi transporto sektorių reglamentuojančių teisės aktų pasikeitimu.
„Praktikoje susiduriame, kad kartais žmonės nustemba, jog teisės aktų nežinojimas ar nesilaikymas transporto vadybininkams gresia nepriekaištingos reputacijos ir teisės vykdyti transporto vadybininko funkcijas praradimu. Visgi tai yra tiesa. Pavyzdžiui, šiuo metu galiojanti Transporto kodekso redakcija nustato, kad reputaciją praradęs transporto vadybininkas ne tik kurį laiką (laiką, kuriam prarado nepriekaištingą reputaciją) negali vykdyti transporto vadybininko funkcijų įmonėje, bet pakartotinai turi išlaikyti profesinės kompetencijos (transporto vadybininko) egzaminą“,- apie nepriekaištingos reputacijos svarbą sako S. Lingys.
LTSA duomenimis, auga ir transporto vadybininkų skaičius, kurie išlaiko reikiamus egzaminus bei įgyja specialius profesinės kompetencijos pažymėjimus. Pavyzdžiui, 2020 m. tokių transporto vadybininkų buvo 454, 2021 m. – 596, 2022 m. – 767, o vien per pirmąjį 2023 m. pusmetį – jau 360.
Svarbu paminėti ir tai, kad šiai dienai nei vienas pažymėjimas nėra sustabdytas ar panaikintas. Visgi tokių atvejų gali pasitaikyti, jei transporto vadybininkas praranda nepriekaištingą reputaciją.
Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ primena, kad „Linavos“ mokymo centre organizuojami savaitės trukmės transporto vadybininkų mokymai – pasiruošimas profesinės kompetencijos egzamino laikymui Lietuvos transporto saugos administracijoje (LTSA).
Per ilgą „Linavos“ mokymo centro gyvavimo laikotarpį centras įgijo pripažinimą tarp transporto įmonių, turi kompetentingą ir savo darbui pasišventusį personalą, nuolat rengia ir atnaujina mokymų programas. Todėl kviečiame transporto įmonių kolegas nelaukti paskutinės minutės ir iš anksto pasiruošti profesinės kompetencijos egzaminui.
Visiems mokymų dalyviams yra išduodama susisteminta mokymų medžiaga, o jiems pasibaigus, suteikiama galimybė nuotoliniu būdu atliki testus ir praktines užduotis, kurios sudarytos pagal LTSA skelbiamų temų, teisės aktų bei literatūros sąrašą.
Artimiausi mokymai prasidės jau liepos 31 d.