Metinis kvotų limitas išseko, vežėjai ragina institucijas greičiau skirti jų papildomai
Šiems metams skirtos 16 tūkst. kvotų, kurios leido greičiau šalies transporto ir logistikos įmonėms įdarbinti tarptautinę kvalifikaciją turinčius profesionalius tolimųjų reisų vilkikų vairuotojus ne iš Europos Sąjungos (ES), jau išnaudotas. Todėl nuo šiol vežėjai, norėdami įdarbinti šios profesijos atstovus, užtruks ilgiau, kai kuriais atvejais – net keliais mėnesiais. Tai reiškia, kad įmonėse dar labiau trūks darbuotojų, vėluos užsakymai klientams, gali dar labiau išaugti pristatymo paslaugų įkainiai. Tad atsakingų institucijų prašoma kuo greičiau skirti papildomai kvotų šiems metams.
To prašoma Vyriausybės, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ir Seimo Ekonomikos komiteto, į kuriuos Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ jau kreipėsi kelis kartus dar vasarą, pradėjus sparčiai sekti metiniam kvotų limitui.
Asociacijos generalinio sekretoriaus Zenono Buivydo teigimu, šiuo metu transporto sektoriuje – ekstremaliai kritinė padėtis dėl tolimųjų reisų vilkikų vairuotojų trūkumo ir stringančios įmonių veiklos.
„Labai gaila, kad nebuvo reaguojama į mūsų prašymus anksčiau skirti papildomai kvotų, kad būtų galima užkirsti kelią transporto verslo paralyžiui. Situacija yra vis labiau kaistanti. Jei vasarą 12 tūkst. vilkikų stovėjo tušti, o vežėjai buvo priversti pažeidinėti sutartinius įsipareigojimus, negalėjo laiku pristatyti krovinių, turėjo mokėti baudas, o užsakovai nutraukinėjo sutartis, tai dabar yra dar blogiau. Tušti stovi 15 tūkst. vilkikų, įmonės galėtų įdarbinti daugiau kaip 30 tūkst. vilkikų vairuotojų, kad galėtų bent jau sulėtinti sutartinių įsipareigojimų nevykdymą, sumažinti mokamas baudas ir išsaugoti bent jau esamas sutartis su klientais“, – sako Z. Buivydas.
Pasak jo, kvotų sistema Lietuvos transporto sektoriui taikoma pastaruosius dvejus metus, kai tokį sprendimą priėmė buvusi Vyriausybė.
„Keista, kad dabartiniai valdantieji gina buvusios Vyriausybės sprendimą, kuris nepalengvina, o apsunkina verslui situaciją, įdarbinant vilkikų vairuotojus ne iš Europos Sąjungos šalių. Taikant kvotas, jų įdarbinimas ilgėja nuo mėnesio iki trijų, o pasibaigus metiniam kvotų limitui – dar labiau. Tai reiškia, kad net ir atlikus reikiamus darbo rinkos testus, darbdaviai dažniausiai lieka be nieko – užsienio šalių piliečiai nenori laukti kelių mėnesių ir įsidarbina užsienio šalių įmonėse, kur nėra jokios kvotų sistemos deficitinei profesijai“, – sako Z. Buivydas.
Pasibaigus kvotoms, vežėjai jau nuo šios savaitės yra kviečiami kreiptis dėl vilkikų vairuotojų įdarbinimo į Užimtumo tarnybą tam, kad būtų galima atlikti reikiamus darbo rinkos testus. Nuo šiol, norint įdarbinti kiekvieną šios profesijos atstovą įmonėje, darbdavys turi pasirūpinti reikiamais formalumais atliekant darbo rinkos testus, o būsimas darbuotojas – turi gauti papildomą dokumentą – leidimą dirbti Lietuvoje, kuri išduoda Užimtumo tarnyba. Už kiekvieną tokį leidimą darbdavys turės sumokėti 121 Eur.
Visa procedūra atliekama elektroniniu būdu. Esant nesklandumams, vežėjai prašomi informuoti „Linavos“ vadovybę elektroniniu paštu info@linava.lt tam, kad nesklandumai galėtų būti sprendžiami kuo operatyviau su Užimtumo tarnybos atstovais ir kitomis atsakingomis institucijomis.